Soda verhaalt 131 euro schadevergoeding bij internetfraude

Internetfraude is aan de orde van de dag. Door WhatsAppfraude, Marktplaatsfraude, Spoofing of op andere listige manieren maken criminelen anderen geld afhandig. Wellicht is het u overkomen, u voelt zich bedonderd. U werd opgelicht.

SODA helpt u bij het terughalen van het geld dat u onterecht aan een oplichter of ‘geldezel’ overmaakte. Naast het terughalen van het geld zal SODA namens u ook een schadevergoeding eisen bij de ontvanger van uw geld. De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de hoogte van het bedrag dat u overmaakte.

Op deze website leest u hoe u de internetfraude kunt melden.

Aangifte

Het is belangrijk dat u aangifte doet bij de politie. Zo krijgt de politie zicht op het probleem en komen oplichters sneller in beeld. De aangifte is ook het startpunt om uw geld terug te krijgen. Met een aangifte kan uw bank en SODA u helpen. Klik hier om aangifte te doen bij de politie.

NAW gegevens van de ontvanger

Banken kunnen de gegevens van de oplichter (NAW; naam, adres, woonplaats) aan u verstrekken. Kijk op de website van de Nederlandse Betaalvereniging hoe het werkt. U kunt ook rechtstreeks met uw eigen bank contact opnemen. De bank zal de oplichter vragen het geld binnen 3 weken terug te storten. Indien dat niet gebeurt kan de bank u de gegevens van de ontvanger verstrekken.

Uw zaak melden bij SODA?

Indien u aangifte heeft gedaan bij de politie en de procedure bij de bank heeft doorlopen kunt u uw zaak hier aanmelden.

Geen geld, geen gegevens?

In sommige gevallen betaalt de oplichter niet terug en worden door de bank geen gegevens verstrekt. Wellicht is er sprake van een bijzondere situatie. Ook in dat geval kunt u uw zaak bij SODA aanmelden. We zullen in dat geval de gegevens van de oplichter via de politie opvragen.

Kosten

De aanpak van SODA kost u niets. Zelfs de kosten voor het inschakelen van een deurwaarder, een advocaat en alle overige gerechtelijk kosten worden betaald uit de solidariteitsreservering. No cure, no pay.