U koopt iets via Marktplaats of WhatsApp en dan overkomt u het ook, u wordt opgelicht. U ontvangt niet waarvoor u betaald heeft en u bent het geld kwijt. Ook stelen oplichters via spoofing en op andere listige manieren geld. SODA helpt consumenten bij het verhalen van het aankoopbedrag en een schadevergoeding op de dader.

Meld uw schade

Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen is het belangrijk dat u de onderstaande stappen volgt.

Stap 1

Doe aangifte bij de politie. De politie neemt uw melding als eerste in behandeling. Klik hier om aangifte te doen

Stap 2

De politie beoordeelt of uw zaak in aanmerking komt voor onze ondersteuning. SODA kan geen rechtstreekse meldingen in behandeling nemen.

Stap 3

Als uw dossier aan de voorwaarden voldoet, dan wijst de politie het dossier toe aan een dienstverlener. Is dit SODA? Dan nemen wij contact met u op.

Webshopbestelling

Heeft u iets besteld en nooit ontvangen, kunt u een bestelling niet retour sturen of krijgt u uw geld niet terug? Dan kunt u een melding maken bij nietbezorgd.nl.

Schadevergoeding

Op het moment dat wij uw dossier van de politie ontvangen hebben, starten wij met het verhalen van de schade.

Naast het terughalen van uw geld verhalen wij namens u ook een schadevergoeding op de dader. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het bedrag dat u betaald heeft aan de oplichter, maar bedraagt minimaal € 131,-.

 

Geen kosten voor u

De kosten voor het inschakelen van een deurwaarder of advocaat worden bij de dader in rekening gebracht. Alle overige gerechtelijke kosten zijn gedekt uit een solidariteitsreservering. 

“Ik ben echt heel blij met de benadering én het resultaat en ik zou zeggen ga zo door. Want met mij hebben heel veel andere kopers dezelfde nare ervaring en hier mogen fraudeurs niet mee wegkomen.”

“U en uw organisatie hebben mij het vertrouwen teruggegeven dat er toch nog recht wordt gedaan aan onrecht.”

Benadeelde uit het oosten van het land

Kwalitatieve dienstverlening

Door nauwe samenwerking met onder andere politie, justitie en ondernemers heeft SODA een groot vertrouwen opgebouwd bij alle betrokken partijen. Om dit vertrouwen en de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen, staat SODA onder toezicht van de Stichting DAAD. Stichting DAAD waakt over de kwaliteit van de uitvoering en biedt betrokken partijen een klachtenregeling en een onafhankelijke klachtencommissie.